Wednesday, December 10, 2014

* TEKS & MAKNA DALAM DRAMA MELAYU MODEN *

Teks merupakan gambaran, ekspresi dan cerminan yang memaparkan makna di dalam teks. Teks menceritakan kejadian yang disusun dalam plot yang dijalin kemas dengan dialog drama. Dalam genre drama, teks dikatakan sebagai skrip dan hanya sebahagian sahaja yang difahami melalui teks, selebihnya difahami melalui pementasan. Teks sastera merupakan pemikiran seorang pengarang dan apabila ia mampu dihidupkan oleh pengarah dalam drama maka drama tersebut akan dianggap berjaya. Menurut Michael Scott Horton ;

“The languages we have  all have some grammatical signal indicating that the purpose of a sentence that is so marked is to gain information perhaps the most basic interrogative type and the most widely distributed. Yes or no one that seeks a comment on the degree of truth of the questioned proposition. The third important and very nearly universal, interrogative form is the information or question word question”. (1985:178-179). 

Teks dianggap sebagai landasan masyarakat, oleh itu teks amat penting bagi penyampaian sesuatu perlambangan sama ada untuk teguran, nasihat atau pun sindiran kepada khalayak. Ketiadaan penulis untuk menuliskan, maka teks itu sendiri akan menjadi bisu. Ibarat perumpamaannya teks ini adalah seperti skor muzik. Manakala pengarang dan pembaca seperti konduktor orkestra yang taat kepada arahan denotasi. Idea pengarang, merupakan benih idea dari masyarakat untuk mendapatkan teks cerminan nilai budaya bangsa. Kita tidak mungkin boleh menyelami rasa dan makna teks tanpa berkenalan terlebih dahulu dengan karyawannya kerana mengenali karyawan itu sama penting dengan mengenali teks hasil karyanya.

3 Bentuk Penyampaian  Teks dan Makna.

1) Deklaratif.
Bentuk deklaratif merupakan segala mesej dan makna tidak dibisukan, malah disuarakan dengan terus terang atau tersurat. Mesej yang disampaikan oleh pengarang juga lebih mudah difahami para khalayak tanpa membuat sebarang andaian dipengakhiran naratif. Khalayak tidak memerlukan untuk berfikir secara mendalam dan tidak memikul beban interpretasi mengenai mesej yang ingin disampaikan. Bentuk teks ini amat bersesuaian untuk semua lapisan masyarakat tidak kira umur. Sesungguhnya, teks ini mengemukakan satu resolusi dan deklarasi sikap pengarang terhadap penyelesaian terhadap satu situasi dalam kehidupan masyarakat, sistem nilai dan makna yang terkandung dalam kebudayaan. Antara contoh drama berbentuk  deklaratif ialah dari ;

I) Karya Hatta Azad Khan.

Profesor Dr Mohamad Hatta Azad Khan.
Drama Syyy (1976).

Mengisahkan tentang masyarakat golongan rendah
yang tinggal di perkampungan setinggan, Kampung Seri Wangi di pinggir ibu kota. Mereka menolak cadangan pihak berkuasa Majlis Kota Raya bagi membina loji najis dalam kampung tersebut. Walaupun pelbagai usaha yang dilakukan bagi menghalang projek pembinaan loji tersebut, namun mereka terpaksa menerima walaupun hati tidak rela. Cadangan pembinaan loji najis seluas 34 ekar telah menjadi seluas 10 ekar sahaja kerana bantahan yang diterima.

II) Karya Usman Awang.


Dato' Usman Awang.

Drama Betisnya Bunting Padi mengisahkan tentang kisah rumah tangga antara Aziah dan Kamal. Kamal merupakan seorang pelukis manakala Aziah bekerja sebagai pelakon sandiwara radio. Aziah digambarkan sebagai seorang isteri yang cemburu dan berprasangka buruk apabila dia terdengar perbualan telefon antara Kamal dan Ani. Aziah menyangka bahawa Ani adalah seorang model terbaru Kamal kerana Kamal terlalu teruja untuk melukis betis milik Ani. Kamal juga sentiasa bercerita tentang keistimewaan betis Ani yang tiada tandingan sehingga menimbulkan cemburu Aziah. Aziah yang sedang mengandung mula merasa rendah diri dan menyangkakan bahawa Kamal tidak menyayanginya lagi. Keadaan ini menyebabkan Aziah juga ingin menimbulkan kemesraannya dengan Husin, rakan sekerjanya akibat cemburu. Situasi berbalas ini akhirnya menimbulkan perasaan cemburu antara satu sama lain apabila Aziah mencemburui hubungan Kamal dan Ani, manakala Kamal mencemburui kemesraan Aziah dan Husin. Hakikatnya, Ani yang digambarkan oleh Kamal adalah seorang lelaki yang mempunyai perwatakan lembut dan pandai bermain bola sepak. Kedatangan Ani ke rumah Kamal dan Aziah akhirnya memberi penyelesaian tentang identiti sebenarnya diri Ani. Ani adalah nama gelaran, sedangkan nama penuh Ani adalah Ghanni.

2) Imperatif.

Merupakan modul drama realisme, rentetan peristiwa yang benar-benar berlaku dalam kehidupan masyarakat. Pada pengakhiran cerita, tidak terdapat sebarang kesimpulan, khalayak diminta untuk membuat pendirian masing-masing dan perlu membuat kesimpulan sendiri. Khalayak dibawa memasuki dalam persoalan kehidupan masyarakat.  Contonya seperti drama hasil ;

I) Karya Wan Ahmad Ismail.

Encik Wan Ahmad Ismail.
Drama Mawar Berduri Harum Kesturi (2010).

Mawar Berduri Harum Kesturi menghimpunkan empat buah drama hasil karya Wan Ahmad Ismail, iaitu penggiat drama yang terkenal di Terengganu Darul Iman. Kumpulan drama ini meliputi pelbagai tema, iaitu tema kekeluargaan, seni dan budaya, dan perjuangan dalam mempertahankan maruah bangsa. Melalui drama "Mawar Berduri, Harum Kesturi", pengarang memperlihatkan usaha merungkai khazanah seni tempatan khususnya di Terengganu, iaitu wayang kulit, rodat, dan gamelan. Gaya penyampaian yang sederhana, dengan penggunaan dialog yang lancar, memberi kesan pembacaan yang baik kepada pembaca. Arahan pentas yang baik juga memberi ruang kepada pengarah dan para pelakon untuk mereka lebih bebas mengolah drama-drama yang bakal dipersembahkan.

II) Karya Ismail Kassan.

Encik Ismail Kassan.
Drama Gelanggang Tuk Wali (1998).

Tuk Wali meluahkan rasa marahnya akan sikap cucu tirinya, Piee yang membuat kecoh di rumah Haji Kodri. Selepas itu, Mak Umi meluahkan kata-kata Siak dan Imam kepada suaminya. Bagi Tuk Wali, dia boleh berzikir sampai mati, tetapi jika ada orang patah kaki, terkehel atau terkena histeria, dia juga yang akan dipanggil. Tuk Wali menjelaskan lagi, ketika dia muda dahulu, ketika zaman darurat, semua orang menghargai akan usahanya mengetuai orang kampung dan mengawal kampung. Bagi Mak Umi, tanggapan berubah kerana suaminya telah tua. Beberapa detik selepas itu, Ripin dan Mariam, anak murid kepercayaan Tuk Wali datang. Tuk Wali mahu Ripin dan Mariam menggantikan tempatnya tetapi mereka berdua menolak kerana mereka masih memerlukan bimbingan. Kemudian Tuk Wali menyerahan Keris Ganja Seiras Naga Berjuang kepada Ripin, tetapi Ripin menolaknya kerana menganggap dia belum layak menerimanya. Perbualan mereka terputus apabila dua orang wartawan, Halim dan Jamil berkunjung ke rumah Tuk Wali. Tuk Wali menceritakan pengalamannya kepada wartawan itu ketika berhadapan dengan empat orang perompak di kedai emas. Tidak berapa lama kemudian Piee pulang. Tuk Wali memarahi Piee kerana masuk ke biliknya dengan tujuan mahu mencuri. Sesudah Tuk Wali dan Mak Umi masuk ke dalam rumah, datang empat pemuda mahu belajar silat daripada Tuk Wali. Tuk Wali menampar salah seorang daripada pemuda tersebut kerana membuat bising di halaman rumahnya.

3) Interogatif.
Bentuk interogatif berbeza daripada bentuk teks deklaratif dan imperatif kerana cerita yang disampaikan berlapis-lapis, drama dalam drama, cerita dalam cerita, mimpi dalam mimpi, realiti dalam ilusi. Makna yang disampaikan secara tersurat dan tersirat. Khalayak yang membaca teks akan menghadapi kesukaran untuk menangkap dan memahami makna yang ingin disampaikan. Penumpuan 100% harus diberikan terhadap teks kerana pemahaman teks yang berat tidak mungkin dapat diselamai oleh khalayak secara santai. Teks sebegini direka khas untuk minda yang berfikiran serius, unsur-unsur komedi yang diterapkan adalah untuk sindiran dan bukannya untuk hiburan jika dibandingkan dengan deklaratif dan imperatif. Bagi contoh drama interogratif pula ialah ;

I) Karya Noordin Hassan.


Datuk Noordin Hassan.
Drama Bukan Lalang Ditiup Angin (1972).

Tema utama “Bukan Lalang Ditiup Angin” ini ialah mengenai ketidakadilan sosial yang terjadi di Kampung Sukamenanti. Drama ini adalah satu karya yang mempunyai nilai-nilai kemasyarakatan pada zaman 1970an dan kemudiannya diterapkan di dunia teater untuk menjadi pengajaran serta panduan kepada para penonton. Drama ini berbentuk absurdisme. Absurdisme ialah konsep yang melambangkan masyarakat yang kacau-bilau. Hal ini disebabkan berlakunya perang dunia pertama dan kedua. peristiwa ini tidak dilihat daripada makna yang sebenar, iaitu isu politik perkauman yang menggegarkan bumi Malaysia. Detik ini dilihat sebagai satu titik perubahan bagi menyedarkan masyarakat Melayu yang mengemis, menderita dan merintih di tanah air sendiri.

Secara keseluruhan, teks dan makna mempunyai 3 bentuk yang tersendiri untuk menyampaikan sesuatu mesej. Sekali gus, mencerminkan aspek nilai, makna dan aspirasi sebagian daripada warga masyarakat. Kupasan isu dalam apa jua drama sekalipun, ia merupakan realisme dalam kehidupan masyarakat dan semua teks hanyalah membalikkan sebahagian daripada makna. Manakala sebahagian lagi, di balikkan oleh unsur pementasan.

Prof Dr Solehah Ishak. Teks Cerminan Nilai Budaya Bangsa : Teks Dan Makna Dalam Drama Melayu Moden. Bil 38-49.

No comments:

Post a Comment